- Як зміниться доходна частина місцевих бюджетів у разі об'єднання громад?
- Чи можуть села з одного району об’єднуватись з селами іншого району?
- Як створити ОТГ? Алгоритм процесу об’єднання громад та проведення виборів.
- ОТГ Одеської області
- Переваги створення ОТГ
- Чи можливий вихід із об’єднаної територіальної громади і повторне об'єднання з іншою громадою?
Громади, що об’єднуються у відповідності до Перспективного плану отримують значний додатковий ресурс у вигляді 60% ПДФО (ст. 64 Бюджетного кодексу України). Громади, що не увійшли до перспективного плану, оскільки не виконують жодного з делегованих повноважень, ПДФО як виду доходів не отримують.
Розрахункова різниця між доходами об’єднаних громад та громад, що не увійшли до Перспективного плану, або об’єднані поза його межами, по Україні становить 2,5 раза.
Нормативи розмежування ПДФО
25% – Державний бюджет
15% – обласні бюджети
60% – бюджети міст обласного значення, району, об'єднаних громад
40% – бюджет м. Києва
0% – бюджети сіл, селищ, міст районного значення, що не об'єднані в межах перспективного плану
Міжбюджетні трансферти
Ст. 96 Бюджетного Кодексу України визначає види міжбюджетних трансфертів, зокрема:
Базова дотація – трансферт, що надається з державного бюджету місцевим бюджетам для горизонтального вирівнювання податкоспроможності територій. Вона передається з Державного бюджету. Горизонтальне вирівнювання надається:
- обласним бюджетам;
- містам обласного значення, районам і об’єднаним територіальних громадам, що створюються згідно із перспективним планом формування територій громад за критеріями кількості населення; надходження ПДФО за останній звітний бюджетний період; індекс податкоспроможності відповідного бюджету.
Оскільки бюджети громад, що не об’єдналися у відповідності з перспективним планом, не виконують делеговані повноваження, то горизонтальне вирівнювання (базова дотація) їм не розраховується та не надається.
Субвенції. Обсяги освітньої та медичної субвенції затверджуються у Законі України«Про Державний бюджет України» окремо для обласних і районних бюджетів, міст обласного значення, та бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.
Оскільки бюджети громад, що не об’єдналися за перспективним планом, не виконують делеговані повноваження, освітня та медична субвенції бюджетам не розраховується та не надається.
Важливо: Між бюджетами всередині області та всередині районів може здійснюватися об’єднання коштів громад (незалежно від факту об’єднання) та передача субвенцій на утримання об’єктів спільного користування чи ліквідацію негативних наслідків діяльності об’єктів спільного користування.
Згідно Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» територія об'єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об'єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об'єдналися.
Суб’єктами добровільного об'єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст. Щодо об'єднання територіальних громад (сільських, селищних рад), розташованих на територіях суміжних районів, законом передбачена можливість об'єднання таких територіальних громад.
Об’єднання громад, що не межують між собою, неможливе.
Хто може бути ініціаторами об’єднання територіальних громад
- сільський, селищний або міський голова;
- депутати сільської, селищної або міської ради (не менше, ніж третина загального складу);
- члени територіальної громади в межах місцевої ініціативи;
- органи самоорганізації населення, якщо вони представляють більше, ніж третину членів відповідної територіальної громади.
В разі, коли ініціатива виходить від сільського, селищного, міського голови, повинно бути проведено такі етапи:
1 етап – ініціювання добровільного об’єднання територіальних громад
- сільським, селищним чи міським головою повинно бути реалізоване ініціювання об’єднання у формі розпорядження про ініціювання ОТГ;
- депутатами, ОСН чи членами територіальної громади виноситься розпорядження про вивчення пропозицій щодо ініціювання ОТГ та проводиться її громадське обговорення.
Пропозиція про ініціювання повинна містити перелік територіальних громад, що пропонуються до об’єднання, із зазначенням відповідних населених пунктів та визначення адміністративного центру ОТГ та її найменування.
2 етап – підготовка рішень про об’єднання територіальних громад
- сільською, селищною, міською радою приймається рішення «Про затвердження Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об’єднання територіальних громад» та власне проводиться таке обговорення зі складанням протоколу;
- сільською, селищною, міською радою від громади-ініціатора приймається рішення «Про надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи»;
- сільським, селищним, міським головам надсилається пропозиція про надання згоди відповідних територіальних громад до об’єднання та про делегування представника до складу робочої групи;
- Узагальнення інформації щодо надання згоди про ОТГ та прийняття розпорядження про утворення робочої групи з підготовки проекту рішення про об’єднання, що містить перелік населених пунктів, визначений адмінцентр ОТГ та план організаційних заходів щодо об’єднання;
- інформування про утворення спільної робочої групи з підготовки проекту рішення щодо об’єднання облраду і облдержадміністрацію та підготовка проекту рішення про об’єднання.
3 етап – прийняття рішення про об’єднання територіальних громад
- сільською, селищною, міською радою громади схвалюється проект та приймається рішення про його ухвалу за результатами обговорення;
- за наявності всіх рішень про схвалення проекту від сільських, селищних, міських рад протягом 5 днів здійснюється подання до облдержадміністрації для отримання висновку щодо відповідності проекту Конституції та законам України.
4 етап – утворення об’єднаної територіальної громади
- в разі отримання підтвердження відповідності проекту законодавству України громада, в якій ініційовано питання про добровільне об’єднання територіальних громад, приймає рішення про ОТГ;
- сільський, селищний чи міський голова звертається в ОДА через необхідність прийняття ЦВК рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови;
- ОДА відповідно звертається до Центральної виборчої комісії для призначення виборів та інформує відповідні ради, що прийняли рішення про добровільне об’єднання територіальних громад.
В разі, коли ініціатива виходить не від сільського, селищного, міського голови, алгоритм об’єднання буде таким:
- до сільського, селищного чи міського голови надсилається пропозиція щодо об'єднання;
- головою приймається розпорядження «Про вивчення пропозиції щодо добровільного об’єднання територіальних громад та її громадське обговорення»;
- сільською, селищною, міською радою приймається рішення про проведення громадських обговорень щодо ОТГ з оформленням протоколу за їх результатами;
- надання згоди сільською, селищною, міською радою на добровільне об’єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи та інформування ініціатора про згоду;
- створення робочою групою проекту рішення про добровільне об’єднання територіальних громад та його обговорення;
- подання спільною робочою групою проекту та подальше його схвалення сільською, селищною чи міською радою з подальшим інформуванням ініціатора про схвалення проекту рішення щодо ОТГ;
- в разі висновку щодо відповідності проекту Конституції та законам України приймається рішення «Про добровільне об'єднання територіальних громад», копія якого надсилається ініціатору об’єднання.
Більше інформації щодо процесу об’єднання громад шукайте на сайті офісу реформ Центр розвитку місцевого самоврядування. Ознайомитись з Перспективним планом Одеської області можна за посиланням. Про результати програми та які вже існують об’єднані громади також читайте на сайті Центру. Перелік вже створених територіальних громад також є на сайті Децентралізація влади.
Децентралізація – це передача значних повноважень та бюджетів від державних органів органам місцевого самоврядування. Місцеве самоврядування – це коли мешканці в містах, селах, селищах самі вирішувати більшість важливих питань, самі відповідають за шкільну і дошкільну освіту, охорону здоров’я первинного рівня, заклади культури, благоустрій.
Таким чином, головна задача децентралізації та об'єднання громад – віддати право самостійно вирішувати найважливіші місцеві питання мешканцям міст, сіл та селищ. Реформа покликана створити систему, за якої органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зможуть ефективно здійснювати покладені на них функції, а громаднам самим вирішувати через вибори, як буде розвиватися їх край.
Переваги ОТГ
- ефективне управління, адже більше населення регіону передбачає конкуренцію серед кандидатів на посади та відповідно можливість обрати більш кваліфікованих очільників;
- у разі об’єднання змінюється штатна структура і можливе більш раціональне використання кадрового ресурсу та прийняття більш зважених рішень для всього регіону;
- завдяки новій бюджетній політиці об’єднані громади отримують додаткові фінансові ресурси для розвитку інфраструктури – на баланс ОТГ переходять об’єкти соціальної інфраструктури, на розбудову якої громада отримує прямі цільові субвенції;
- краща організованість та прозорість управління зроблять громади привабливими для інвесторів, що забезпечить економічний розвиток та нові робочі місця тощо.
Для ознайомлення громадян з перспективами та плюсами об’єднання громадян створено Одеський офіс реформ – Центр розвитку місцевого самоврядування, на сайті якого можна знайти нормативно-правові акти щодо децентралізації, роз’яснення відносно мети та алгоритму об’єднання громад та іншу корисну інформацію.
Ознайомитись з Перспективним планом Одеської області можна за посиланням. Про результати програми та які вже існують об’єднані громади в Одеській області також читайте на сайті Центру. Перелік вже створених територіальних громад також є на сайті Децентралізація влади.
Згідно Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачена можливість виходу територіальних громад сіл, селищ та міст зі складу об’єднаних територіальних громад, але не визначений механізм цього процесу.
Процедура добровільного приєднання до об’єднаних територіальних громад передбачена розділом ІІ Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад».
Яка головна мета об’єднання громад?
Об’єднання територіальних громад є складовою процесу реформування системи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні відповідно положень Європейської Хартії місцевого самоврядування. Головною метою реформи є забезпечення органів місцевого самоврядування відповідними повноваженнями і ресурсами, щоб самостійно вирішувати питання місцевого значення.
Згідно Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та Постанови Кабінету Міністрів України №214 від 08.04.2015 року діє Перспективний план об’єднання територіальних громад, який розробляється відповідною обласною державною адміністрацією задля наближення послуг до мешканців населених пунктів. Незважаючи на те, що таке об’єднання є добровільним та не обов’язковим, в разі, коли громади об’єднаються за перспективним планом, вони отримають від держави певну допомогу, в тому числі фінансові переваги.
Для ознайомлення громадян з перспективами та перевагами таких перетворень створено Одеський офіс реформ – Центр розвитку місцевого самоврядування, на сайті якого можна знайти нормативно-правові акти щодо децентралізації, роз’яснення відносно мети та алгоритму об’єднання громад та іншу корисну інформацію. Про визначення строків здійснення окремих етапів об’єднання читайте в роз’ясненні Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування.
Ознайомитись з Перспективним планом Одеської області можна за посиланням. Про результати програми та які вже існують об’єднані громади в Одеській області також читайте на сайті Центру. Перелік вже створених територіальних громад також є на сайті Децентралізація влади.